Nabíjení elektromobilu pomocí wallboxu

ESSEVC-scaled

Krabice na zdi?

Tzv. wallbox, který bychom mohli doslovně přeložit jako „krabice na zdi“, je zařízení, které lze napojit na fotovoltaickou elektrárnu. Tímto způsobem můžete využívat vyprodukovanou energii k nabíjení elektromobilu v pohodlí vlastní garáže, aniž byste se museli dlouze vydávat na pumpu a riskovat případné fronty. Stačí vám jen zapojit kabel a můžete se dál věnovat jiným věcem, což je velká výhoda domácího nabíjení.

 

Přebíjení a ztráty

Faktem o elektromobilech je, že při nabíjení odebírají více energie, než se uloží do baterie. Mnoho výrobců se však efektivitu nabíjení a zejména ztráty snaží za každou cenu tajit. Palubní počítač vám totiž nezobrazí, jaká je ztrátová energie, kterou při nabíjení ale pochopitelně zaplatíte taky. Je logické, že nějaké ztráty budou vždy - takto zkrátka funguje fyzika, ale rozhodně lze ovlivnit, kam se vyšplhají.

 

Efektivita

Největší ztráty jsou způsobeny domácím nabíjením v zásuvce, na čež má velký vliv samotná kabeláž. Někdy se může vyšplhat až na 30 %, ale záleží na typu auta a mnoha dalších faktorech. Zato wallboxy si vedou výrazně lépe, zpravidla se ztráty pohybují někde mezi 5 a 10 %. Ale proč vůbec ke ztrátám dochází? Je to zejména z toho důvodu, že zásuvka i wallbox v České republice poskytují střídavý proud, jenže baterie potřebuje stejnosměrný, takže palubní nabíječka konverzí proudu produkuje teplo - tedy onu ztrátovou energii.

U pumpy je to samozřejmě trochu jiné. Proud zde převádí už nabíjecí stanice sama, tudíž veškeré výdaje za ztrátovou energii padají na provozovatele. Proto bývá cena za kW u stanic se stejnosměrným proudem o něco vyšší než u těch s proudem střídavým.

 

Ideální způsob

Obecně je dobré pamatovat si, že čím kratší dobu se bude elektromobil nabíjet, tím lépe. Ideální je pak wallbox s výkonem 11 nebo 22 kW. Na vyšší výkon wallboxu ale potřebujete povolení od distributora sítě. Při nabíjení v chladnějších měsících v roce je pak nejlepší volbou nabít vůz ihned po skončení jízdy, dokud je baterie tzv. natemperovaná. Paradoxem také je, za předpokladu, že k nabíjení používáte energii z vaší FVE, je ideální nabíjet právě ve chvíli, kdy slunce svítí - což je ale pro lidi pracující mimo domov prakticky nereálné.

 

Dva druhy

Co jste možná asi nevěděli je fakt, že existují dva typy wallboxů, jeden s tzv. bezpotenciálovým kontaktem a druhý s řídicí jednotkou. V čem se ale tato provedení vlastně od sebe liší? 

 

Wallbox s bezpotenciálovým kontaktem

Potřebuje nastavený minimální možný nabíjecí proud, kdy teprve po dosažení této hranice bude wallbox nabíjet. Ideální je, pokud váš konkrétní model wallboxu dokáže automaticky přepínat mezi 1fázovým a 3fázovým nabíjením. Ne každý model toto však umožňuje.

Wallbox s řídicí jednotkou

Přizpůsobuje nabíjecí výkon vzhledem k momentálně dostupnému množství. Ovládá se prostřednictvím řídicí jednotky a připojení LAN / WLAN, a neustále mapuje spotřebu domácnosti i výrobu energie. Dostupné množství je pak automaticky vysláno do wallboxu a vůz může být nabíjen. Někteří výrobci poskytují ovládání prostřednictvím mobilní aplikace, kdy je pak možná absolutní personalizace spotřeby v domě.

 

Obecně bychom mohli říci, že druhý typ je mnohem pohodlnější volbou a odpadá vám do značné míry nastavování a přepínání, pokud nevlastníte automatizovaný model wallboxu. Neváhejte se zeptat na podrobnosti k fázím níže v kontaktním formuláři, rádi vám zodpovíme vaše dotazy.

ZPĚT K MAGAZÍNU