Tzv. wallbox, který bychom mohli doslovně přeložit jako „krabice na zdi“, je zařízení, které lze napojit na fotovoltaickou elektrárnu. Tímto způsobem můžete využívat vyprodukovanou energii k nabíjení elektromobilu v pohodlí vlastní garáže, aniž byste se museli dlouze vydávat na pumpu a riskovat případné fronty. Stačí vám jen zapojit kabel a můžete se dál věnovat jiným věcem, což je velká výhoda domácího nabíjení.
Faktem o elektromobilech je, že při nabíjení odebírají více energie, než se uloží do baterie. Mnoho výrobců se však efektivitu nabíjení a zejména ztráty snaží za každou cenu tajit. Palubní počítač vám totiž nezobrazí, jaká je ztrátová energie, kterou při nabíjení ale pochopitelně zaplatíte taky. Je logické, že nějaké ztráty budou vždy - takto zkrátka funguje fyzika, ale rozhodně lze ovlivnit, kam se vyšplhají.
Největší ztráty jsou způsobeny domácím nabíjením v zásuvce, na čež má velký vliv samotná kabeláž. Někdy se může vyšplhat až na 30 %, ale záleží na typu auta a mnoha dalších faktorech. Zato wallboxy si vedou výrazně lépe, zpravidla se ztráty pohybují někde mezi 5 a 10 %. Ale proč vůbec ke ztrátám dochází? Je to zejména z toho důvodu, že zásuvka i wallbox v České republice poskytují střídavý proud, jenže baterie potřebuje stejnosměrný, takže palubní nabíječka konverzí proudu produkuje teplo - tedy onu ztrátovou energii.
U pumpy je to samozřejmě trochu jiné. Proud zde převádí už nabíjecí stanice sama, tudíž veškeré výdaje za ztrátovou energii padají na provozovatele. Proto bývá cena za kW u stanic se stejnosměrným proudem o něco vyšší než u těch s proudem střídavým.
Obecně je dobré pamatovat si, že čím kratší dobu se bude elektromobil nabíjet, tím lépe. Ideální je pak wallbox s výkonem 11 nebo 22 kW. Na vyšší výkon wallboxu ale potřebujete povolení od distributora sítě. Při nabíjení v chladnějších měsících v roce je pak nejlepší volbou nabít vůz ihned po skončení jízdy, dokud je baterie tzv. natemperovaná. Paradoxem také je, za předpokladu, že k nabíjení používáte energii z vaší FVE, je ideální nabíjet právě ve chvíli, kdy slunce svítí - což je ale pro lidi pracující mimo domov prakticky nereálné.
Co jste možná asi nevěděli je fakt, že existují dva typy wallboxů, jeden s tzv. bezpotenciálovým kontaktem a druhý s řídicí jednotkou. V čem se ale tato provedení vlastně od sebe liší?
Potřebuje nastavený minimální možný nabíjecí proud, kdy teprve po dosažení této hranice bude wallbox nabíjet. Ideální je, pokud váš konkrétní model wallboxu dokáže automaticky přepínat mezi 1fázovým a 3fázovým nabíjením. Ne každý model toto však umožňuje.
Přizpůsobuje nabíjecí výkon vzhledem k momentálně dostupnému množství. Ovládá se prostřednictvím řídicí jednotky a připojení LAN / WLAN, a neustále mapuje spotřebu domácnosti i výrobu energie. Dostupné množství je pak automaticky vysláno do wallboxu a vůz může být nabíjen. Někteří výrobci poskytují ovládání prostřednictvím mobilní aplikace, kdy je pak možná absolutní personalizace spotřeby v domě.
Obecně bychom mohli říci, že druhý typ je mnohem pohodlnější volbou a odpadá vám do značné míry nastavování a přepínání, pokud nevlastníte automatizovaný model wallboxu. Neváhejte se zeptat na podrobnosti k fázím níže v kontaktním formuláři, rádi vám zodpovíme vaše dotazy.